Alışveriş Bağımlılığı
Emsalsiz
bir sosyal ve teknolojik mutasyon çağında yaşıyoruz. Bizi çevreleyen bu değişim
de kaygı ve belirsizlik yaratıyor. Tüm bu süreçte bireyler çeşitli başa
çıkma yöntemlerine başvuruyor. Bu başa çıkma yöntemlerinden bazıları işlevsel
iken bazıları da işlevsel olmayan başa çıkma yöntemleri olarak karşımıza
çıkmaktadır. Genel olarak bağımlılık ve bağımlılık davranışları işlevsel
olmayan başa çıkma bağlamında değerlendirilebilir. Bu yazımda sizlere alışveriş
bağımlılığının nedenleri, etkileri ve bununla mücadele etmenin bazı püf
noktalarını vereceğim. Ancak öncelikle alışveriş bağımlılığının ne olduğundan kısaca
bahsedeyim.
Alışveriş bağımlılığı diğer bir adıyla kompülsüf (zorlantılı) satın alma, satın alma arzusu ve dürtüsü açısından yoğun olma, satın alma davranışını kontrol edememe ya da az edebilme, sürekli alışverişi düşünme, planlama ve gerçekleştirme davranışına sahip olma durumudur. Alışveriş bağımlılığı tanı kriterleri kitabına göre de kişilik bozukluğunun bir boyutu olarak tanımlanmaktadır.
Peki ama
neden alışveriş bağımlısı oluyoruz? Bu sadece bizden kaynaklı mı?
Alışveriş
bağımlılığına bireyi yönlendiren faktörler çok farklı düzeyde çeşitlilik
göstermektedir. Bunlar kişisel olabileceği gibi (benlik inançları, özsaygı,
özgüven vb.) toplumsal da (değişen ekonomik koşullar, refah düzeyi vb)
olabilir. Şimdi bu faktörleri kısaca açıklayalım.
·
Bireyin
benlik inancaları: Benlik kavramı, kişinin kişilik özellikleri, becerileri,
fiziksel yönleri, değerleri, amaçları ve sosyal rolleri ile ilgilidir. Benlikle
ilgili inançlar olumlu olabileceği gibi (şu anki halimizden memnun olmamız)
olumsuz da (şu anki halimizden memnun olmamamız) olabilir. Ancak her iki
durumda da bireyin benlik inancı şu anki davranışlarının yanı sıra gelecekteki
davranışlarını da etkilemektedir. Özellikle yapılan araştırmalar benlik saygısı
düşük olan yani kendinden memnun olmayan insanların bu memnuniyeti giderme
amacıyla daha fazla alışveriş yapıp bağımlı hale geldiğini göstermektedir.
Bunun yanında kişinin sahip olduğu özgüven de bireyin satın alma davranışlarını
etkilemektedir. Sürekli kendini başkalarıyla kıyaslayan, kendini diğerlerinden
daha aşağıda gören kişiler de daha çok alışveriş yapmaktadır. Maalesef popüler kültür de alışverişi bir yarış haline getirdiği için bireylerin daha fazla alışveriş
yapmasına neden olmaktadır.
·
Ruhsal
bozukluklar: Yapılan araştırmalar sağlıklı ruh haline sahip olmama durumunun
bireyleri daha fazla alışveriş yapmaya ittiğini göstermektedir. Örneğin çok
fazla internet kullanıp kendilerini soyutlayan bireyler daha fazla çevrimiçi
alışveriş sitelerini kullanmaktadır. Bunun yanında hayatında sorun olup kendini
güvende hissetmeyen bireyler sorunlarından kaçmak için de alışveriş yapmayı
tercih etmektedir. Bu onları rahatlatmaktadır ancak bu rahatlama geçicidir ve
ardından kaygıda artış olur.
· Dış Faktörler: Özellikle son yıllarda çevrimiçi alışverişin geleneksel alışverişin yerini alması ve yaygınlaşması, internet sitelerinin kullanım kolaylığı, teşvik edici bildirimler, daha fazla ürün almaya iterek bireyi daha fazla alışveriş yapmaya itmektedir.
Peki alışveriş bağımlısı olmamak için neler yapılabilir?
Alışveriş
bağımlılığı için sağlıklı bir benlik algısı ve özgüven sahibi olma en temel
koruyucu faktördür. Bunların yanında;
·
İnsanın
sıkıntılarını paylaşabileceği bir yakının olması,
·
Ekonomik
açıdan geçinebilecek gelirinin olması,
·
Yaşamında
ulaşmak istediği bir hedefi olması,
·
Tutumlu
olup para biriktirmesi,
·
İnternet
kullanımını amaçlı ve sınırlı tutabilmesi,
·
İnternet
sitelerindeki uyarıcı ve cezbedici unsurlara karşı durabilmesi,
·
Bireyin
gerektiğinde psikolojik yardım araması koruyucu faktörler arasında sayılabilir.
BDT
(Bilişsel Davranışçı Terapi) alışveriş bağımlılığı tedavisinde etkilidir.
Tedavi, özellikle sorunlu satın alma davranışını kesintiye uğratmayı ve kontrol
etmeyi, sağlıklı satın alma davranışları oluşturmayı, uyumsuz düşünceleri ve
alışveriş ve satın alma ile ilgili olumsuz duyguları yeniden yapılandırmayı ve
sağlıklı başa çıkma becerilerini geliştirmeyi amaçlamaktadır.
Burada
size yardımcı olacağını düşündüğüm bir Öz yapılandırma Programının Adımlarını
göstermek istiyorum.
Öz Yapılandırma Programı
Öz-Yapılandırma
programında ilk adım değiştirilmek istenen davranışı belirlemek, açık, net ve
somut olarak tarif edebilmektir. İkinci adım temel verileri toplamaktır. Burada
hedef davranışın ne zaman başladığını, ne zaman arttığını ve bununun birey üzerindeki
etkileri belirlenir. Örneğin aşırı alışveriş yapmanız eşinizle ne gibi sorunlar yaşamanıza neden oldu? Ya da bütçenizde ne gibi sorunlar ortaya çıktı? 3. Adım programı planlayıp sizin için işe yarar
pekiştireçlerin olumlu ve yararlı davranışınızın tekrarını sağlamak için gerekli unsurların belirlenmesidir. 4.Adım programı yürütme ve değerlendirme
sürecidir. Program içtenlikle yürütülmeli, programa uyulmalı ve gözlemlenen
değişimler düzgün bir şekilde kaydedilip değerlendirilmelidir. Son olarak hedef davranışa ulaşınca program
sonlandırılmalıdır
Her konuda
olduğu gibi bağımlılık konusunda da kendimizi bilgilerle donatarak bağımlılıkla
mücadelede bizlerde yerimizi alabiliriz. Yaşamda sorunlar varsa mutlaka onların
da çözümü vardır. Yeter ki siz bir probleminiz olduğunu kabul edin ve yardım
arayın.
Eğer
sizlerde alışveriş bağımlısı olduğunuzu düşünüyorsanız http://www.batem34.com/test6.asp adresinden testi çözerek hangi
seviyede olduğunuzu görebilir ve bir uzmanda yardım alabilirsiniz.


Harika bir bilgilendirme yazısı olmuş. Farkındalık kazandım kesinlikle. Emeğine sağlık✨👌🏼
YanıtlaSilÇok teşekkür ederim. Çok sevindim.
Sil